Hjælp til selvhjælp

Gratis råd - Hjælp til selvhjælp (Sådan passer du på dig selv)

Det Tredje Fælles: Dig -  Din Krop - Din Fremtiden.

Hvad er du tilfreds med i dit liv lige nu? Del evt. op i sundhed, parforhold, venner, arbejde, økonomi, fritid, o. lign.

Kan du hente erfaringer og ressourcer fra tidligere i dit liv?

 

Kender du dine mønstre og strategier?

Opdag dine strategier for din nuværende situation

· Brug tid til selv refleksion!

· Spørg dig selv;

· Hvad er du tilfreds med i dit liv lige nu? 

· Hvad har du brug for bliver ændret?

· Hvad bliver du ved med, at gøre eller ikke gøre, som er et uhensigtsmæssigt mønster?

· Find årsagen til at du ”springer over”: opmærksomhed, struktur, du søger trøst, din reptil hjerne vinder!

 

· Hvad tænker du om dig selv? Hvad siger du til sig selv? Hvad tror du andre tænker om dig?

· Hvordan er din adfærd – den som viser de andre, hvem du er?

· Hvad er personlige værdier og ressourcer?

. Det kan du gøre for at forandre situationen!

· STOP op og mærk efter. Spørg dig selv, hvad du har brug for i det her øjeblik.

 

Gode råd til hvordan du passer på dig selv

· Tag ansvar for din egen situation og handlinger.

· SIG FRA. Når du siger nej til andre, er der mere plads til, at sige JA til dig selv.

· Lær at leve i nuet med mindfulness.

· Brug dit åndedræt og din krop som anker for din opmærksomhed.

· Lav evt. en dagsplan, dvs. en liste over det, der er vigtigst, det der er rart at nå, og det som godt kan vente – husk at prioritere dig selv(åndehuller)!

· Husk at holde pauser og arbejde i et rimeligt tempo.

· Lav en liste med positive opladende aktiviteter og ting der fylder dig op negativt op.

· Ta dig selv alvorligt!

· Slet ”burde” og ”bør” fra din indre ordbog.

· Sig noget mere ”pyt” og ”nå”!

· Undgå fejlfindersyndromet!

· Mød dig selv med venlighed og medfølelse – du gør det bedste du kan!

· Sørg for at spise varieret og sundt. Sæt dit forbrug af stimulanser ned!

· Dyrk motion. Det frigiver endorfiner som kroppen bliver ”høj af ” på den gode måde

 Skal du højne din trivsel - så hold fokus på

· Gå i seng før 22:00 – 22:30. Du har brug for en god nats søvn til at restituere både din krop fysisk og psykisk.

· Drop noget af dit TV kikkeri, din smartphone- og computertid

· Se opgaver som muligheder og udfordringer – ikke som trusler.

· Kend dine egne reaktionsmønstre.

· Spørg om hjælp. Lær at uddelegere og sige højt hvad du har brug for!

· Brug dit netværk og husk det er en gave at hjælpe et andet menneske, der oprigtigt har brug for det!

· Grin, pjat og leg. Se en sjov film, et Youtube klip eller billeder fra skønne stunder.

· Slå autopiloten fra, skru op for sanserne og mærk livet. Vær åben, nysgerrig og tilstede med det som er.

· Pas på dig selv!

 

Kroppen som barometer

Vores bedste barometer for hvordan vi har det, er den krop vi lever i, det være sig dag ud og dag ind. Alle andre kan tage hjem, gå deres vej, lukke deres dør, lægge røret på, men vi er alle henvist til os selv, hver dag. Hele året rundt.

Vi kan ikke tage ferie fra vores krop. Vi kan ikke slukke for den et øjeblik, eller glemme vi har den.

Hele tiden taler den til os. Den fortæller os, hvordan vi har det. Den råber op når, den føler sig dårligt behandlet.

Den spinder, når den er tilfreds.

Men den kan også, kræve, tigge, lokke og friste os til at bryde regler, eller gøre noget godt.

Skal du stoppe usund stress i tide, skal du starte med at lytte til din krop!

Du skal give den ro, når den er træt, give den mad når den er rigtig sulten, opsøge et kram hvis det er det den har brug for.

Kroppen kræver brændstof………

Hvad præcis hælder du på den!

Vi kender alle de kostråd omkring mindre salt, sukker og fedtstof. Tjek dine skabe og skuffer for de forbudte ting.

Drop al sodavand, saftevand, juice, light produkter og kunstig søde middel.

Skær 1 – 2 ting væk hver uge, halver sukker i kaffen og ingen smør på brødet.

Skal man forkæle sig lidt så køb 2 – 3 gode stykker chokolade og nyd dem til kaffen.

At tabe sig eller droppe ting fra sine spisevaner er ikke bare en KUR det er en LIVSSTILS ÆNDRING, som ikke sker på en uge.

JA falder man i, så er det op på hesten igen …….

Motion hvad præcis er DET?

Det er alt andet end at sidde på sofaen.

Gåture flere gange om ugen er en god start.

Lån naboens hund, så er der win-win for jer begge.

Vi bliver alle fyldt med kropsidealer fra alle steder.

Brug din sunde fornuft og gør det du føler er rigtig for DIG.